Nurszultán Nazarbajev Államfő üzenete Kazahsztán népének

Kazahsztán útja – 2050: Közös cél, közös érdekek, közös jövő

Tisztelt Kazahsztániak!

Tisztelt Képviselők!

Egy évvel ezelőtt az országunk fejlődésének a 2050-ig szóló politikai útvonalat hirdettem ki. A legfőbb cél – Kazahsztán benne legyen a legfejlettebb 30 ország között a világon.

Mi kazahsztániak egységes nép vagyunk! És közös sorsunk – a mi Мәңгілік Ел-ünk, (Örökkévaló hon) a mi érdemdús és hatalmas Kazahsztánunk! A «Мәңгілік Ел» a mi összkazahsztáni házunk nemzeti eszméje, őseink álma. A szuverén fejlődés 22 éve alatt megteremtettük azokat az alapvető értékeket, amelyek összekötnek bennünket és országunk jövőjének fundamentumát képezik. Ezeket nem fellegek feletti eszmékből vettük. Értékeink a Kazahsztáni Út tapasztalatai, amelyek kiállták az idők próbáját.

A Stratrégia-2050 fő céljának elérésére irányuló minden erőfeszítésünkben határozott elveket kell követnünk.

Elsősorban minden határozatunk legyen pragmatikus és evolúciós. A gazdaságban, a politikában és szociális szférában nem megengedhetők a hirtelen ugrások, meggondolatlan kísérletezések és kalandorság. Országunknak és társadalmunknak ugyanolyan gyorsan kell változni, mint amilyen gyorsan fog változni a minket körülvevő világ.

Tisztelt Honfitársaim!

A XXI. század Kazahsztánja – egy ország, amelyet szinte a nulláról épített fel két évtized alatt tehetséges, szorgalmas, toleráns népe! Ez a mi közös gyermekünk és büszkék vagyunk rá! Ez a mi hatalmas teremtményünk, amelyet odaadóan szeretünk!

Elfogadtuk a Stratégia-2050 tervet, hogy népünk szilárdan tartsa saját kezében az ország jövőjének kormányrúdját. Ma sok sikeres ország hosszú távú tervek alapján működik – Kína, Malajzia, Törökország. A XXI. században a stratégiai tervezés az első számú szabály. Hiszen nincs az a szél, amely helyes irányba tereli az ország hajóját, ha az országnak nincs útiterve és nincs kijelölt kikötője. A Stratégia-2050, akár egy irányt jelző világítótorony segít megoldani az emberek napi problémáit, miközben nem tévesztjük szem elől a fő célt. Ez azt jelenti, hogy mi évente, és nem 30-50 év távlatában fogjuk jobbítani az emberek életét.

A stratégia – konkrét gyakorlati ügyek programja, amely napról napra és évről évre fogja jobbá tenni országunkat és a kazahsztáni lakosok életét. De mindenkinek érteni és tudni kell, hogy piaci viszonyok között nem égi mannát kell várni, hanem hatékonyan kell dolgozni. Meggyőződésem, hogy Hazánk méltó jövője a világ haladó országainak sorában van – ez fogja örök időkre egyesíteni a kazahsztániakat.

Ma szeretném bemutatni azt a tervet, amely a világ 30 haladó országainak sorába vezeti országunkat. Megbízásom alapján a Kormány elkészítette a részletes Koncepció tervét. Egészében véve jóváhagytam a dokumentumot, amely véglegesítésére az Üzenetben megfogalmazottak figyelembevételével is sor fog kerülni. Számos előrejelzés szerint az előttünk álló 15-17 év a „lehetőségek ablaka” lesz, amely biztosítja Kazahsztán hatalmas kitörését. Ebben az időszakban megmarad a számunkra kedvező külső környezet; a nyersanyag-, energia- és élelmiszerszükséglet növekedése, a Harmadik ipari forradalom érlelődése. Ezt az időszakot ki kell használnunk.

A 2050. évi célhoz bonyolult globális versenyfeltételek közepette fogunk haladni. A következő évtizedek számos olyan kihívást rejtenek, amelyekről tudunk, és számos előre nem látható helyzettel, új válságokkal is szembe fogunk nézni a globális piacokon és a világpolitikában. A XXI. század nem ígér „könnyű sétát”. Az évszázad közepe már nincs messze, a fejlett országok saját konkrét stratégiáikat is erre akarják szabni. A XXI. század második harmada egyértelműen nehezebb lesz és a Top-30 globális lista jelöltjeinek száma is korlátozott. Több alkalommal mondtam, hogy a „fejlett ország” fogalom egy változékony kategória. A fejlett országokban a nép radikálisan új létminősége jelenik meg.

Jelenleg az OECD-tagországok mutatói tekinthetők a fejlettség alapmutatóinak. A Szervezetnek 34 tagországa van és ők állítják elő a világ GDP-nek több mint 60 százalékát. Még 6 jelölt ország szándékozik csatlakozni az OECD-hez: Brazília, Kína, India, Indonézia, Oroszország és a Dél-afrikai Köztársaság. Valamennyi tagország már maga mögött hagyta a modernizáció útját, a befektetések, tudományos kutatások, termelékenység, üzleti aktivitás és életszínvonal mutatói mindenhol magasak. Az OECD-tagországok mutatói a bolygó 30 fejlett országa felé vezető utunk alaporientációs pontjai, figyelembe véve e mutatók hosszútavú dinamikáját.

Feladatként tűzöm ki az OECD elveinek és szabványainak bevezetését Kazahsztánban. Ezek benne vannak a Koncepció tervében. A gazdaságban éves szinten legalább 4 százalék GDP-növekedést tervezünk elérni. A jelenlegi 18 százalékos befektetési volument legalább a GDP 30 százalékára kell növelni. A tudásigényes gazdasági modell bevezetésének célja az, hogy a nem nyersanyagalapú termékek részesedését a kazahsztáni exportpotenciálban 70 százalékra növeljük.

A gazdaság csúcstechnológiai ágazatainak megteremtése megköveteli azt, hogy a tudomány finanszírozása elérje a GDP legalább 4 százalékát. Fontos, hogy a hazai össztermék energiaszükségletét legalább a felére csökkentsük. 2050-ben a KKV-szektor fogja előállítani Kazahsztán GDP-jének legalább 50 százalékát a mai 20 százalék helyett. A munka termelékenységét legalább ötszörösére kell emelni, a mai 24,5 ezer USD-ről 126 ezer USD-re.

A szociális szféra 2050-ig történő fejlesztésének fő iránymutatói konkrét indikatív számokban jelennek meg. Legalább 4,5-szeresére kell növelni az egy főre jutó GDP-t – 13 ezer USD-ről 50 ezer USD-re. Kazahsztán olyan ország lesz, ahol a lakosság zömét a középosztály fogja alkotni. A globális urbanizációs tendenciát követve a városlakók száma a jelenlegi 55 százalékról 70 százalékra fog növekedni. A városokat és településeket minőségi utak és nagysebességű közlekedés fogja összekötni.

Az egészséges életmód és az orvostudomány fejlődése lehetővé teszi azt, hogy honfitársaink átlagos életkora 80 évre, sőt még annál is magasabbra emelkedjék. Kazahsztán az egészségügyi turizmus egyik eurázsiai központjává fog válni. Befejezzük a haladó nemzeti oktatási rendszer kialakítását. Kazahsztánnak kell a világ egyik legbiztonságosabb és legkomfortosabb országává válni. Egy fejlett ország alapja a béke és stabilitás, méltányos igazságügy és hatékony jogrend.

Tisztelt Honfitársaim!

A világ 30 legfejlettebb országához történő csatlakozás koncepciója meghatározza az előttünk álló munka hosszú távú prioritásait. Számos feladatot kell megoldanunk az alábbi irányokban.

Az első. Fontos korrigálni és megerősíteni az innovatív iparosítás trendjeit. A 2016-2019. évekre szóló Forszírozott ipari-innovációs fejlődés Második ötéves tervének kimunkálása kapcsán számos feladatot fogalmaztam meg a Kormány számára. Az iparosítás prioritásainak számát korlátozni szükséges.

Fontos növelni a hagyományos kitermelő ágazatok hatékonyságát, hiszen a kitermelés a mi versenyelőnyünk. Újfajta megközelítésekre van szükségünk a szénhidrogének kezelésében, kiaknázásában és feldolgozásában, megőrizve az olaj- és gázszektor exportpotenciálját. Véglegesen meg kell határoznunk az olaj és gát kitermelésének lehetséges forgatókönyveit. A tudásigényes ágazatok szükségleteinek figyelembevételével fontos növelni a ritkafémek kitermelését, különös tekintettel az elektronikára, lézertechnikára, a kommunikációs és orvosi berendezésekre.

Kazahsztánnak a geológiai kutatásokban is ki kell jutni a világ piacára. Jogszabályok egyszerűsítésével külföldi engineering társaságokat kell bevonni az ágazatba. A hagyományos ágazatok tekintetében külön fejlesztési tervekkel kell rendelkeznünk. Minden ötéves tervidőszak konkrét eredményeként új gazdasági ágazatoknak kell létrejönni. Az első ötéves terv keretein belül megteremtettük az autóipart és a repülőgépipart, vasúti személy- és teherszállító kocsikat kezdtünk gyártani. Ezen iparágak bővítésével a külső piacokat kell megcéloznunk.

Tehát a 2050-ig fennmaradó időszak 7 ötéves periódusra osztható fel és minden egyes periódus egyetlen cél elérését szolgálja, azt, hogy a világ 30 legfejlettebb országainak sorába tartozzunk.

A második és a további ötéves tervek megvalósítása során le kell rakni a mobil és multimédiás, nano- és űrtechnológiák, robottechnika, génkutatások alapjait, kutatni és megteremteni kell a jövő energiáját. Az állam tevékenységének kulcskérdésévé fog válni a legkedvezőbb feltételek megteremtése a kazahsztáni üzleti szféra számára, különös tekintettel a KKV-szektorra. Az elkövetkezendő 10-16 év alatt létre kell hozni a tudásigényes gazdasági bázist, amely nélkül nem leszünk képesek csatlakozni a világ fejlett országaihoz. Ez csak fejlett tudománnyal lehetséges.

A második. Az agráripari komplexumot innovációs vágányra kell átállítani, hiszen ez a mi hagyományos iparágunk. A globális élelmiszerszükséglet növekedni fog. Egyre több befektetés fog irányulni az ágazatba, ezért a mai gazdálkodóknak gondoskodni kell a termelés növeléséről, nem érhetik be az időjárás adta rövid eredményekkel. A globális agráriparban erősödni fog a verseny. A földet első sorban olyanoknak kell megművelni, akik új technológiákat vezetnek be, folyamatosan emelik a termelékenységet és tevékenységüket a legjobb gyakorlatra alapozzák.

Mindenekelőtt fontos megteremteni a hatékony földpiacot, nem elhanyagolva az átlátszó árképzési mechanizmusokat. Növelni fogja a versenyt az, hogy mezőgazdasági területek bérletének előfeltétele lesz a befektetés és a haladó technológiák alkalmazása. A mezőgazdaságban fel kell számolni az üzletfejlesztést és a hatékony földhasználatot akadályozó gátakat.

A jövő az új mezőgazdasági feldolgozó vállalathálózat létrehozásáé, elsődlegesen kis és közepes vállalkozások formájában. Hitelekkel kell támogatni az ilyen kezdeményezéseket. A gazdálkodóknak közvetlenül hozzá kell férni a hosszú lejáratú finanszírozáshoz és a közvetítők nélküli értékesítési piacokhoz. Aktuális kérdéssé vált a garantált hitelezési és hitelbiztosítási rendszer megteremtése a falusi termelők számára. Kazahsztánnak jelentős regionális exportőrnek kell válni a hús-, tej- és egyéb mezőgazdasági termékek tekintetében. A növénytermesztésben a kevéssé rentábilis, vízigényes kultúrák helyett zöldség, olajos magvak és termesztésére és takarmánytermesztésre kell áttérni. Komplex intézkedésekre van szükség a hatékony vegyszerhasználat érdekében, a szárazság sújtotta régiókban egyre kiterjedtebben kell alkalmazni a modern zéró talajművelési technológiákat és egyéb innovációkat.

Az elfogadott „zöld” technológiára való átmenetet biztosító Koncepció értelmében 2030-ig víztakarékos technológiákra fogjuk átállítani a vetési területek 15 százalékát. Fejlesztenünk kell az agrártudományokat, kísérleti agrár-innovációs klasztereket kell létrehozni. Fontos, hogy ne maradjunk le. A természetes élelmiszerek mellett fejleszteni kell a szárazságtűrő génmódosított kultúrák kutatását. A felsorolt feladatok figyelembevételével megbízom a Kormányt az agráripari komplexum fejlesztési tervének értelemszerű korrekciójával.

A harmadik. A tudásigényes gazdaság megteremtése elsősorban a kazahsztáni tudomány potenciáljának növelését jelenti. E területen tökéletesíteni kell a vállalkozások hitelezését, a szellemi tulajdont, kutatás-fejlesztés támogatását és a tudományos eredmények kereskedelmi hasznosítását szabályozó törvényeket. Felkérem a Kormányt arra, hogy folyó év szeptember 1-ig készítse el és terjessze be a Parlamentbe az értelemszerű jogszabálycsomagot. Konkrét tervbe kell foglalni azt, hogy milyen módon fogjuk szakaszosan növelni a tudomány finanszírozását és díjazni az ország javát szolgáló konkrét eredményeket és találmányokat azzal, hogy a finanszírozás elérje a fejlett országokban elfogadott szintet.

A külföldi befektetéseket teljes egészükben a tudás és új technológiák transzferére kell felhasználni. A külföldi társaságokkal közösen kell létrehozni projekt- és engineering-központokat. A legnagyobb olaj-, gáz és kohászati objektumokon dolgozó élenjáró transznacionális vállalatokat fel kell szólítani arra, hogy itt hozzák létre a saját kiszolgáló és szervizcégeiket. Tudom, hogy vannak nagyvállalatok, amelyek hajlandók erre. A Kormánynak foglalkozni kell a kérdéssel és meg kell teremteni a szükséges feltételeket. Nem kell a berendezést külföldtől behozni, ha azt nálunk is elő lehet állítani.

Fontos növelni a nemzeti innovációs rendszer hatékonyságát, annak alapintézményeit. Aktivitásukat a startupok és a kezdő vállalkozások indulására kell irányítani. Élénkíteni kell az ipari parkok tevékenységét, elsődleges a nagyvárosok agglomerációjában, Asztanában és Almatiban. Az első szellemi-innovációs klaszter már sikeresen működik Asztanában a Nazarbajev Egyetem bázisán és Almatiban – az Alatau infótechnológiai parkban. Végig kell gondolni azt, hogy ezen ipari parkokban milyen eszközökkel tudjuk stimulálni a nagy kazahsztáni vállalatok kiegészítő termelését.

A negyedik. Biztosítani kell az infrastrukturális triász – agglomeráció, közlekedés, energia – dinamikus fejlődését, hiszen az agglomerációk Kazahsztán tudásigényes gazdaságának vázát képezik. Fontos ezek létrehozása és fejlesztése tekintettel az ország hatalmas területére és a csekély lakosságsűrűségére. Kazahsztán első korszerű urbanisztikai középpontjaivá fognak válni a legnagyobb városok – Asztana és Almati, majd Simkent és Aktobe -, amelyek ugyancsak a tudomány központjává válnak majd, vonzani fogják a befektetéseket és a lakosságot, minőségi oktatási, egészségügyi és szociokulturális szolgáltatásokat nyújtanak majd.

A közlekedési infrastruktúra ipari gazdaságunk és társadalmunk vérkeringése – számos alkalommal mondtam, hogy nincs fejlett ország minőségi utak nélkül. Ezen felül Kazahsztán számára az utak különösen fontosak, tekintettel arra, hogy az ország Európa és Ázsia, Észak és Dél között fekszik. Az országon belüli úthálózat létrehozása érdekében elkezdtük építeni az Asztana – Karaganda – Almati, az Asztana – Pavlodar – Uszty-Kamenogorszk, Almati – Kapcsagaj – Uszty-Kamenogorszk városokat összekötő autópályákat. Ezeken az útvonalakon már ma is nagysebességű vonatok közlekednek.

Fejleszteni kell a logisztikai szolgáltatásokat is. Mindenekelőtt áruink szállítása érdekében a Vámunió területének maximális kihasználásáról van szó. Lassan befejeződik a Nyugat Európa – Kína folyosó építése, megépült a vasút Türkmenisztán és Irán felé, amely a Perzsa öböl irányába is megnyitotta a kijáratot. A jövőben Kazahsztánnak olyan országokban kell logisztikai központokat létrehozni, amelyek tengerparttal rendelkeznek. Rövidíteni kell az áruk vámolásának határidejét, növelni kell a határátkelők áteresztőképességét és az Aktau kikötő kapacitását, egyszerűsíteni az export-import műveleteket.

Új 1 200 kilométeres vasutat építünk a Zsezkazgan – Salkar – Bejneu útvonalon, amely közvetlenül összeköti majd az ország keleti és nyugati régióját és életet lehel a terület számos járásába. Ez a gigantikus építkezés – amelyet 2015-ben fogunk befejezni – megnyitja majd az utat Európa felé a Kaspi tengeren és Kaukázuson keresztül, keleten pedig a csendes-óceáni Lianyungang kikötő felé, amiről már a Kínai köztársasággal megállapodtunk.

Az energiaszektor hagyományos válfajait fogjuk fejleszteni. Támogatni kell a hőerőművek által kibocsátott hulladékok kezelésével kapcsolatos kutatásokat és új találmányokat, valamint az új technológiára alapozott kiterjedt energiatakarékosságot úgy a termelésben, mint a háztartásokban. Nemrégiben az EU tíz legjelentősebb vállalata nyilvánosan szólalt fel az Európai Unió energiastratégiája ellen, amelyet a közismert zöldkoncepció alapján fogadtak el. A stratégia teljesítésének négy éve alatt az EU 51 gigawatt energiakapacitást veszített. A zöldgazdaság program kidolgozása során ezeket a hibákat figyelembe kell vennünk.

Az EXPO-2017 Világkiállításra történő felkészülést arra kell felhasználnunk, hogy a jövő energiájának és a zöldgazdaság kutatása és megteremtése érdekében kutatási központot hozzunk létre és használjuk a világ legjobb gyakorlatát. Egy szakembercsoport fogja elkezdeni ezt a munkát a Nazarbajev Egyetem zászlaja alatt. Meg kell teremteni a feltételeket ahhoz, hogy a tömegközlekedésben résztvevő járműveket átállítsuk a környezetkímélő üzemanyagokra, fejlesszünk elektromos autókat és megteremtsük a szükséges infrastruktúrát. Az országnak szüksége van arra, hogy nagy mennyiségben állítsunk elő benzint, dízelt és kerozint, valamint új olajfinomítót kell építenünk.

Ezzel együtt nem szabad megfeledkezni a nukleáris energia fejlesztésének perspektíváiról sem. Belátható időn belül a világban növekedni fog az olcsó atomenergia iránti igény. Kazahsztán a világ urántermelésében valóban vezető szerepet tölt be, ezért fejlesztetnünk kell az atomerőművek számára szükséges üzemanyag-termelést és atomerőműveket kell építenünk.

Az ötödik. A KKV-szektor fejlesztése Kazahsztán ipari és szociális modernizációjának fő eszköze a XXI. században. Közismert, hogy e tekintetben az álláspontom egyértelmű és ezt több alkalommal hangoztattam is. Minél kiterjedtebb a gazdaságunkban a KKV-szektor, annál fenntarthatóbb lesz Kazahsztán fejlődése. A KKV-szektorban 800 ezernél is több vállalkozás működik és 2,4 millió honpolgárunk számára biztosítanak foglalkoztatást. Négy év alatt másfélszeresére növekedett a szektor által előállított termékmennyiség és ma már eléri a 8,3 milliárd Tengét.

A globális minősítés alapján Kazahsztán a legkedvezőbb üzleti feltételeket biztosító országok sorába tartozik és a tendenciát erősíteni kell. A kis- és közepes vállalkozások a Teljes foglalkoztatású társadalom szilárd gazdasági alapját jelentik. További fejlesztése érdekében a magántulajdon intézményének jogszabályi megerősítésére irányuló komplex megoldásokra van szükség. Meg kell szüntetni az üzletvitelt akadályozó lomha jogszabályokat. A kisvállalkozásoknak nemzedékről nemzedékre öröklődő családi hagyománnyá kell válni.

Fontos, hogy mindent megtegyünk a kisvállalkozások szakosodásáért a célból, hogy középvállalkozássá fejlődjenek. A szektorban működő vállalkozások számára be kell vezetni a pontosan körvonalazott csődeljárási mechanizmust. A KKV-nak az új innovatív vállalkozások irányába kell elmozdulni. Megbíztam a Kormányt azzal, hogy a második ötéves iparosítási tervet egyeztessék a Business-2020 Útitervvel. A Kormánynak a Nemzeti Vállalkozói Kamarával vállvetve kell kialakítani a kezdő vállalkozók módszertani megsegítésének hatékony mechanizmusait.

A hatodik. A jövő felé vezető utunk összekapcsolódik a kazahsztáni emberekben rejlő lehetőségek kiaknázását segítő új lehetőségek megteremtésével. A XXI. század fejlett állama egyet jelent az aktív, művelt és egészséges állampolgárokkal. Mit kell tennünk ezért?

Elsősorban, valamennyi fejlett ország oktatási rendszere egyedi és minőségi. A teljes nemzeti oktatási rendszer jobbítása érdekében nagy munka áll előttünk. 2020-ra tervezzük azt, hogy valamennyi 3 és 6 év közötti kazahsztáni gyermek számára biztosítsuk az óvodai ellátást. Ezért fontos az is, hogy számukra korszerű oktatási programokat és módszertanokat, jól képzett szakembereket biztosítsunk. Az általános iskolák képzési színvonalát közelíteni kell a Nazarbajev-Szellemi iskolák oktatási színvonalához. Az iskolából kilépő diákoknak tudni kell kazahul, oroszul és angolul. Az iskolai oktatás eredményképpen az iskolásoknak meg kell tanulni kritikusan gondolkodni, tudni kell önállóan felkutatni az információt és mélységeiben elemezni azt.

Az elkövetkezendő 3 év alatt, tehát 2017-ig meg kell szüntetni az iskolákban a helyhiányt és szükség esetén bevezetni a kétműszakos oktatást. A Kormánynak és a helyi kormányzóknak a feladat megoldására költségvetési eszközöket kell elkülöníteni. A következő 2-3 évben ki kell alakítani a duális műszaki és szakképzési nemzeti oktatási rendszer központi magját. A jövőre nézve fokozatosan át kell térni az állam által a fiatalok számára garantált műszaki képzés biztosítására. Megbízom a Kormányt azzal, hogy 2014. június 1-ig terjessze be a kérdéssel kapcsolatos konkrét javaslatokat.

Fontos, hogy legjobb egyetemeink tervezetten kezdjenek áttérni az akadémiai és irányítási autonómiára. Szükségesnek tartom azt, hogy létrehozzunk egy hatékony támogatási rendszert a kiválóan teljesítő diákok és tanulók számára. Megbízom a Kormányt azzal, hogy biztosítsák az ösztöndíjak 25 százalékos emelését 2016. január elsejétől.

Másodsorban, az egészségügy prioritása az alapellátás fejlesztése. Tanulmányozni kell a kötelező egészségügyi biztosítás bevezetésével kapcsolatos kérdéskört. Az állam, a munkáltató és munkavállaló egyetemleges felelőssége – ez az egészségügyi ellátás rendszerének alapelve. A sportolás, helyes étkezés, állandó szűrővizsgálatok – ez a megelőzés alapja.

Harmadrészt, új impulzusokat kell biztosítani az összkazahsztáni kultúra fejlődése számára. Ki kell dolgozni a hosszú távú Kultúrpolitikai Koncepciót, amely meghatározza honfitársaink versenyképes mentalitásának alakítását meghatározó intézkedéseket, és a korszerű kulturális klaszterek fejlődését.

A mai napon Kazah nyelv a tudomány és az oktatás, az internet nyelvéve vált. Évről évre nő azoknak a száma, akik a kazah nyelven kapnak tudást. Országban 57 központ működik, ahol az állami nyelv – kazahot oktatnak. Ott már több ezren kazahul tanultak és most is tanulnak. A tavalyhoz képest, az idén a más nemzetiségek köreiből a kazah nyelv tanulása iránt érdeklődök száma tíz százalékra nőt. Ez is sok mindent magyarázza. Csak az utóbbi három évben az állami nyelv népszerűsítése végett a költségvetésből 10 billió tenget költötték az országszerte. Itt van egy igazság, amit senki se tudja megváltoztatni továbbá. Az anyanyelvünk a „Мәңгілік Ел” eszméjével együtt „Мәңгілік тіл” (Öröknyelv) lesz. Úgy gondolom, hogy ez nem lesz a polémiák tárgya, hanem a nemzetet összefogó tény lesz.

Negyedrészt felül kell vizsgálni az oktatásban, egészségügyben és a szociális szférában dolgozók szociális csomagjait. Megbízom a Kormányt azzal, hogy dolgozza ki és 2015. július 1-től vezesse be a közszférában dolgozók bérezésének új modelljét, amely biztosítja az egészségügyi dolgozók bérének 28 százalékos, az oktatásban dolgozók bérének 29 százalékos és a szociális szférában dolgozók bérének akár 40 százalékos emelését.

Ötödrészt, sokkal több figyelmet kell fordítani a korlátozott lehetőségekkel elő emberekre. Egész Kazahsztánnak akadálymentes területté kell válni. Magunkkal és a társadalommal szembeni kötelezettségünk a róluk való gondoskodás, hiszen nem kevesen vannak. Ezt világszerte megteszik. A korlátozott lehetőségekkel élő emberek dolgozhatnak a szolgáltatói szektorban, élelmiszeriparban és a mezőgazdaságban. Ismételten kérem üzleti szféránkat, hogy segítse őket a munkavállalásban. Ugyancsak meg lehet vizsgálni 5-10 fős speciális kvóta bevezetését.

Bevonjuk őket az aktív életbe és nem csak segélyeket kapnak, hanem a társadalom tagjainak, hasznos munkavállalóknak fogják tekinteni magukat. Ezt a munkát szociális intézményeknek, civil szervezeteknek, a Nur Otán pártnak kell felvállalni. Ha kell, akkor a Kormánynak is valamennyi cég részvételével meg kell vizsgálni a kérdést és meghozni a szükséges döntést. Megbízom a Kormányt azzal, hogy 2016. július 1-től 25 százalékkal növelje a rokkantsági, és az eltartó elvesztése esetében fizetendő juttatásokat.

Fontos, hogy valamennyi állami szerv – a Kormánytól és a helyi önkormányzatokig – foglalkozzon velük. Folytatni kell a szegénység felszámolására irányuló munkát és megakadályozni a munkanélküliség növekedését. Emellett fontos, hogy ne engedjünk teret az eltartotti hangulatoknak. Mindenki számára, aki állami segélyben részesül, kötelezővé kell tenni a részvételt a foglalkoztatási és szociális adaptációs programokban.

Hetedrészt. Az állami intézmények munkáját jobbítani kell. Amennyiben irányt veszünk a 30 legfejlettebb ország felé, szükséges biztosítani a becsületes verseny és igazságosság légkörét, a törvény uralmát és a magas szintű jogi kultúrát. Ki kell alakítani az állam és a civil, illetve üzleti szféra közötti együttműködés megújított eszközeit.

A törvénnyel szembeni egyenlőség legyen a jogrend reális alapja. A bírósági rendszer legyen a gyakorlatban is átlátszó és elérhető. A vitákat egyszerűen és gyorsan kell megoldani. A teljes rendvédelmi rendszer tevékenységét minőségi tekintetben jobbítani kell. A váll-lapokkal és komoly felhatalmazással rendelkező emberek mutassanak kifogástalan viselkedést és magas szakmaiságot.

A legfontosabb feladat az, hogy folytassuk az új korrupcióellenes stratégia kialakítását és megvalósítását. A közigazgatási reform nem alakulhat át nehézkedés és fölösleges papírképzési és iratforgalmazási folyamattá. Több önállóságot kell biztosítani a helyi önkormányzati szerveknek, ezzel párhuzamosan növelve felelősségüket és a lakossággal szembeni elszámoltathatóságát. Megbízom a Kormányt, hogy az Elnöki adminisztrációval együtt az említett kérdésekkel kapcsolatos javaslataikat folyó év július 1-ig terjesszék be.

Folytatni kell a meritokrácia elveinek meghonosítását az állami, nemzeti vállalatoknál és költségvetési szervezetekben. Megbízom a Kormányt azzal, hogy biztosítsa a „B” besorolású állami alkalmazottak bérének emelését 2015. július 1-től 15 és 2016. július 1-től újabb 15 százalékkal.

Ezek az államunk és társadalmunk előtt álló konkrét feladatok azon az úton, amelyet meg kell tennünk ahhoz, hogy csatlakozzunk a világ legfejlettebb 30 országához. Ezeket törvényekben és konkrét feladatokban kell megtestesíteni.

Tisztelt Képviselők és Kormánytagok!

A világ legfejlettebb 30 országa felé történő haladásunknak két szakasza van.

Az első szakasz a 2030-ig tartó időszak, amikor is egy modernizációs áttörést kell megvalósítani, felhasználva a XXI. század „lehetőségeinek ablakát”. Ez idő alatt Kazahsztánnak meg kell tenni azt, amit fejlett országok tettek a múlt század ipari fellendülése során. Ez megvalósítható. Hasonló utat járt be Dél-Korea és Szingapúr. E szakaszban biztosítjuk a hagyományos gazdasági ágazataink dinamikus fejlődését és erős feldolgozóipari szektort teremtünk.

A második szakaszban 2030 és 2050 között a tudásigényes gazdasági elvek alapján biztosítani kell az ország fenntartható fejlődését. Óriási feldolgozó kapacitást hozunk létre. A hagyományos ágazatokban átállunk a magas feldolgozottságú termékek előállítására, a tudásigényes gazdaság megalapozása érdekében fejleszteni fogjuk az engineering-szolgáltatásokat.

Most pedig arról szólok, mit kell konkrétan megtenni már ebben az évben, tekintettel arra, hogy sok múlik az induláson. Erre az évre is konkrét megbízásokat adok a Kormánynak és a Nemzeti Banknak.

Az első. A Kormány biztosítsa a folyó évben a 6-7 százalékos gazdasági növekedést. Ezzel együtt az egy főre jutó GDP-nek a folyó év eredményei alapján legalább 14,5 ezer USD szinten kell alakulni.

Második. Megbízom a Nemzeti Bankot és a Kormányt azzal, hogy 2014. május 1-ig egy intézkedéscsomagot dolgozzanak ki az infláció 3-4 százalékos középtávú csökkentése érdekében.

Harmadik. A pénzügyi szektor 2030-ig történő fejlesztése érdekében a Kormány a Nemzeti Bankkal együtt egy komplex programot dolgozzon ki 2014. június 1-ig.

Negyedik. A Kormány a Szamruk-Kazina Alappal közösen elemezze az állami érdekeltségű vállalatokat, határozza meg azokat a vállalatokat, amelyeket át kell irányítani a magánszektorba. Ezt a munkát el kell végezni a fennmaradó állami szektor tekintetében is. Folyó év első negyedévében el kell fogadni a 2014-2016. évekre szóló komplex Privatizációs programot.

Ötödik. A Kormány folyó év végéig készítse el az Asztana és Almati agglomeráció-fejlesztési stratégiák tervezeteit a 2040-ig tartó időszakra.

Hatodik. A Kormány 2014. szeptember 1-ig alakítsa ki Kazahsztán tranzitpotenciáljának fejlesztési stratégiáját 2030-ig, különös tekintettel a nemzetközi kereskedelmet zavaró akadályok megszüntetésére.

Hetedik. A Kormány folyó év első negyedévének befejezéséig döntsön a befektetésekről, a negyedik olajfinomító és az atomerőmű létesítésének pénzügyi forrásairól és határidejéről.

Tisztelt Honfitársaim!

Harcostársaim!

A Stratrégia-2050 fő céljának elérésére irányuló minden erőfeszítésünkben határozott elveket kell követnünk.

Elsősorban minden határozatunk legyen pragmatikus és evolúciós. A gazdaságban, a politikában és szociális szférában nem megengedhetők a hirtelen ugrások, meggondolatlan kísérletezések és kalandorság. Országunknak és társadalmunknak ugyanolyan gyorsan kell változni, mint amilyen gyorsan fog változni a minket körülvevő világ.

Másodsorban a kölcsönösen előnyös nyitottság elve. Széles körben fogunk bevonni gazdaságunkba külföldi befektetéseket, technológiákat és innovációkat. Kedvező körülményeket fogunk biztosítani a befektetők számára. Emellett a világ legfejlettebb országainak csoportjához való csatlakozás fontos mechanizmusaként tartjuk számon gazdaságunk integrációját a regionális és globális gazdasági rendszerekbe. Ez mindenekelőtt az Eurázsiai gazdasági szövetségben  való részvételünkkel és a Világkereskedelmi szervezethez történő csatlakozásunkkal függ össze.

Harmadsorban a kazahsztániak jólétének elve. A fő cél felé haladásunk legfontosabb indikátora az egyszerű emberek szociális közérzete lesz.

Továbbá nagyon fontos az össznépi támogatás elve. A néphez intézett Üzenetem már önmagában egy célokat és feladatokat magyarázó alapvető dokumentum. Minden miniszter, önkormányzati és vállalati vezető álljon e magyarázó munka élére és mindenkit vonjon be abba. Az Üzenet céljainak és feladatainak megvalósításával kapcsolatos konkrét feladatokat minden egyes kazahsztáni emberhez el kell juttatni. Meggyőződésem, hogy ez a Nur Otan párt tevékenységének legfontosabb kérdése lesz, de ehhez elsősorban a közszolgáknak kell megismerni és magukévá tenni Stratégiánk eszmeiségét.

Az Elnöki adminisztráció és a teljes Kormány, valamennyi szintű önkormányzat a felsorolt feladatok teljesítésére irányítsa munkáját. Az állami szervek struktúrája feleljen meg az előttünk álló feladatok megvalósításának és a Stratégia-2050 céljait szolgálja.

Kedves Honfitársaim!

Mi kazahsztániak egységes nép vagyunk! És közös sorsunk – a mi Мәңгілік Ел-ünk, a mi érdemdús és hatalmas Kazahsztánunk! A «Мәңгілік Ел» a mi összkazahsztáni házunk nemzeti eszméje, őseink álma. A szuverén fejlődés 22 éve alatt megteremtettük azokat az alapvető értékeket, amelyek összekötnek bennünket és országunk jövőjének fundamentumát képezik. Ezeket nem fellegek feletti eszmékből vettük. Értékeink a Kazahsztáni Út tapasztalatai, amelyek kiállták az idők próbáját.

Elsősorban ez Kazahsztán függetlensége és Asztana. Másodsorban a nemzeti egység, a béke és egyetértés társadalmunkban. Harmadrészt a világi társadalom és magas szellemiség. Negyedrészt az iparosításra és innovációra alapozott gazdasági növekedés. Ötödrészt ez az Általános foglalkoztatottság társadalma. Hatodrészt ez a nemzetbiztonság és országunk globális részvétele az egész világot és a régiót sújtó problémák megoldásában. Értékeinknek köszönhetően mindig győztünk, erősítettük országunkat, megsokszoroztuk hatalmas sikereinket. Az Új Kazahsztáni Hazafiság eszmei alapja ezekben az államalkotó, össznemzeti értékekben rejlik.

Megbízom az Elnök adminisztrációját, a Kormányt, Kazahsztán népének közgyűlését, hogy a Kazahsztán – 2050 Össznemzeti mozgalommal együtt szervezzék meg a «Мәңгілік Ел» Hazafias törvény kimunkálását és elfogadását. Népünk boldogulása érdekében nagy célokat tűzünk ki, ezért felszólítom a politikai pártokat, a társadalmi szervezeteket és valamennyi honfitársamat, hogy aktívan vállaljanak részt a Stratégia-2050 fő céljának megvalósítására irányuló munkában! Különösen a fiatalokat szólítom meg. A Stratégia nektek szól. Nektek kell megvalósítani és learatni a siker gyümölcseit. Kapcsolódjatok be a munkába, mindenki a maga munkahelyén. Ne legyetek közönyösek. Alakítsátok országotok sorsát az egész néppel együtt!

Tisztelt Népem!

Az „Örökkévaló hon” évtizedek óta az őseinknek az alma. Ez az alom – az országokkal egyenlő kapcsolatot létrehozó, Független államként a világtérképen helytállóan elhelyezkedését jelent. Ez az alom – jó életkörülmény és békés jelképű, az ország, amelyben nemzedék bizakodva tekinthet a jövőbe. Mi ezeket az almokat valóságra váltottunk. Az „Örökkévaló hon” alapját raktunk le.

Társadalomban „Milyennek kell lennie a kazah nép nemzeti eszmeje?” nevezetű kérdésének megvitatásáról gyakran halom. Megvan, azaz eszme, amely jövőnek irányadója, megegyesíti a nemzetet és nagy célokra vezet. Ez az „Örökkévaló hon” eszméje. A függetlenségünkkel együtt népünk elérte az Örök Célt. Mi megépíttetünk az országunk szívét, a függetlenségünk pillerét – felépítettünk az Örök fővárost, hogy tartós legen a kazah Örök élete és nemzedék Örök Jövője. Mostani nemzedék az Örök Kazahsztán népe. Tehát, a Kazah Nemzeti Eszmeje – az Örökkévaló hon!

Én a nemzetünknek nagy irányadó „Kazahsztán 2050″ stratégiánkat az „Örökkévaló hon” értelmének támaszaként jelöltem meg. Nehezebb megtartani a függetlenséget, mint megvívni. Az igaz ezen a világon sok nemzet él és élt. Közülük voltak, amelyek nem tudtak megbirkózni gyűlölködéssel és összetartozatlansággal, amely feneketlen szakadékba vitte őket. A mások hibaian tanulva, és tanulságot le kell vonni a múlt leckéjéből. Ez a tanulság egy következtetésre juttatja minket az, hogy Az „Örökkévaló hon” sorsa a mi kezünkben van. Ehhez, csak előre törekvéssel, állandóan csak előre kell lépnünk. A gazdagságunkat, boldogságunkat és az Örök Függetlenségünkre úgy kell vigyázni, mint a szeme világára.

„Kazahsztán 2050″ – az Örökkévaló honnak a legtekintélyesebb, tisztességes útja. Ne térjük el erről az útról, szeretett népem! Minden egyes napunk ünnepélyes és minden egyes kezdetünk nemes legyen! Fejlődésünk gyors, a jövünk tökéletes legyen! Becsületes tetteinkkel csodájuk meg e világot! Hajra az „Örökkévaló honunk.